Presentreklam ges bort hela tiden
Det finns många olika typer av presentreklam, många olika namn på saker som hamnar under samma kategori. Kanske är du förvirrad över vad de olika namnen betyder, tänk då på att det egentligen inte spelar någon roll. Men här kommer en kort sammanfattning kring två av de vanligaste namnen som berör presentreklam, nämligen profilkläder och give-aways.
En typ av presentreklam är alltså profilkläder. Det säger säg kanske självt att det handlar om kläder av olika slag. Kepsar, t-shirts och pikéer är vanliga plagg som används. På dessa kläder trycker man sitt företags namn eller någon produkt som man ska lansera eller något annat man vill marknadsföra. Give-aways är ett annat namn som ständigt används för att förklara typen av presentreklam som menas. Här handlar det om mindre presenter så som pennor, nyckelringar, kepsar osv. Give-aways som presentreklam används ofta vid mässor eller vid utställningar där många presenter ska ges ut.
Innan ni som företag gör er beställning av presentreklam är det viktigt att ni funderar över vissa saker. Det begås klassiska misstag inom detta ämne ständigt och dessa vill ni absolut undvika. Därför är det viktigt att inte förhasta sig när det kommer till presentreklam utan att diskutera och fundera innan beslut tas.
För det första bör ni fundera över vad ni har för avsikt att satsa på presentreklam. Vad är era mål? Passar syftet ihop med målen och är de får lågt ställda eller omöjliga att nå upp till? Att beställa presentreklam utan svar på dessa frågor kan vara farligt. Fundera också på hur er målgrupp ser ut. Vilka är det ni vill nå ut till med presentreklamen? Hur ska ni lägga upp strategin för att på bästa sätt nå ut till denna målgrupp? Vet ni inte vilken er målgrupp är så är det svårt att föra en bra strategi vilket minskar chanserna för ett lyckat resultat.